ماکس وبر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ماکس وبر، جامعه شناس، استاد اقتصاد سیاسی، تاریخ دان، حقوق دان و سیاست مدار بود و به گونه ای ژرف نظریه اجتماعی و جامعه شناسی را زیر نفوذ و تأثیر خود قرار داد.
ماکس وبر در ۲۱ آوریل ۱۸۶۴ در شهر ارفورت آلمان در خانواده ای پروتستانی به دنیا آمد. وی در یک خاندان بورژوای با فرهنگ پرورش یافته و پدرش یکی از مهم ترین اعضای حزب لیبرال ملی بود. وبر جوان به حرفه پدری اش روی آورد و رشته پدرش را که حقوق بود، به عنوان رشته اصلی اش برگزید. وبر پس از خدمت سربازی، در سال ۱۸۸۴ برای تحصیل در دانشگاه برلین، به خانه پدری اش باز گشت. وی در سال های اقامت در برلین، بسیار پرکار بود. پایان نامه دکترای وبر با درجه عالی پذیرفته شد و به دنبال آن، در سال ۱۸۹۱، اثر مهمش درباره "تاریخ ارضی رم" معادل رساله فوق دکترا شناخته شد.وبر در ۱۸۹۳ ازدواج کرد و به استادی کرسی اقتصاد دانشگاه فرایبورگ منصوب شد. آوازه وبر باعث شد که در سال ۱۸۹۶، به استادی کرسی اقتصاد در دانشگاه هایدلبرگ منصوب شود و دیری نگذشت که وبر جوان، شمع محفل شبکه وسیع روشنفکران و هم فکرانش گشت. وبر گذشته از علایق پژوهشی، علایق سیاسی اش را نیز دنبال می کرد و در محافل سیاسی سوسیال مسیحی، نقش فعالی داشت و یادداشت ها و مقالات گوناگونی را درباره مسائل روز منتشر می نمود. او می کوشید تا در هر دو عرصه علمی و سیاسی شرکت فعالانه و خلاقانه ای داشته باشد و به نظر می رسید که در زندگی روشنفکری آلمان شخصیت برجسته ای خواهد شد.دیری نگذشت که وبر از نظر روانی یکسره فرو ریخت و تا پنج سال بعد بهبود نیافت. بالاخره بعد از شش و نیم سال دوری و عزلت اجباری، در ۱۹۰۴، برای سخنرانی به انجمن هنرها و علوم در سنت لوییس آمریکا دعوت شد و سه ماه در آنجا ماند.وبر پس از بازگشت به هایدلبرگ، توانایی کامل خویش را در نوشتن آثار تحقیقی بازیافت؛ ولی تنها در چند سال پایانی عمرش توانست به کار تدریس برگردد. در این زمان، بازده فکری وبر دوباره شگفت افزا شده بود. نوشته های روش شناختی او که مهم ترین مباحث آن تحت عنوان "ماکس وبر و روش شناسی علوم اجتماعی" به انگلیسی برگردانده شده است، به همین سال ها باز می گردد.وبر در سال های آخر عمرش ۱۹۲۰-۱۹۱۸، به گونه بی سابقه ای به فعالیت سیاسی روی آورد تا اینکه سرانجام در چهارم ژوئن ۱۹۲۰ بر اثر سل درگذشت.
زمینه فکری
اندیشه وبر به میزان زیادی از سنت های فلسفی و تاریخی آلمان متاثر است. او هم به تعالیم کانت وفادار است، هم از فلاسفه تاریخ آلمان تاثیر گرفته است.
← تأثیرگذاران بر تفکر وبر
از وبر مقالات و رساله های فراوانی منتشر شده اما در این بین چهار کتاب اصلی او اهمیت فراوان دارد؛ که در ذیل می آید:۱. اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری؛ این کتاب یکی از مهم ترین متن های کلاسیک جامعه شناسی است و می توان گفت هیچ اثر جامعه شناختی بیش از این کتاب ردّ و تفسیر نشده و موضوع بحث قرار نگرفته است. هدف او در این کتاب، نشان دادن "پیوند های ویژه" موجود میان اخلاق پروتستانی (از سنت کالون) و روحیه سرمایه داری است. این اثر در دو قسمت (قسمت اول در سال ۱۹۰۴ و بخش دوم در ۱۹۰۵) در نشریه "آرشیو علوم اجتماعی و سیاست اجتماعی" منتشر شد و بلافاصله بحث های زیادی را در محافل آکادمیک برانگیخت. انجمن بین المللی جامعه شناختی این کتاب را مهم ترین اثر قرن بیستم دانسته است. شکل کنونی کتاب، حاصل مجموعه ای است که پارسونز در ۱۹۳۰ به چاپ رساند. وی با اجازه ی ماریان وبر _همسر ماکس وبر_ مجموع دو مقاله را به همراه مقدمه ی ۱۹۲۰ وبر بر جلد اول جامعه شناسی دین در قالب کتابی به انگلیسی ترجمه و چاپ کرد.۲. تاریخ کشاورزی روم و معنای آن از نظر حقوق عمومی و خصوصی؛ این کتاب رساله دکتری وبر در دانشگاه برلین بود؛ که به عنوان معادل رساله فوق دکتری پذیرفته شد و در سال ۱۸۹۱ منشر شد.۳. جامعه شناسی دین؛ وبر در طی سال های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ در سه مقاله، اخلاق اقتصادی مذاهب جهان را واکاوی کرد؛ ابتدا به بررسی هندوایسم و بودیسم پرداخت، سپس به کنفسیوس و تائوایسم و پس از آن اخلاق اقتصادی یهودیت باستان را کنکاش کرد.۴. اقتصاد و جامعه؛ پروسه این کتاب حدود ۱۰ سال (از ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۹) طول کشید؛ با این حال ناقص ماند؛ زیرا وبر دیگر در قید حیات نبود. همسر وبر در سال ۱۹۲۲ این کتاب را منتشر کرد.کتاب های دیگری که به نام وبر منتشر شده اند؛ مقالات و یا سخنرانی ها و یا قسمتی از کتاب های چهارگانه او می باشند.
رهیافت کلی جامعه شناسی وبر
...

پیشنهاد کاربران

ماکس وِبِر ( به آلمانی: Max Weber ) ، ماکسیمیلیان کارل امیل وبر ( /ˈveɪbər/ ; ؛ آلمانی: ؛ ( ۲۱ آوریل ۱۸۶۴–۱۴ ژوئن ۱۹۲۰ ) جامعه شناس، تاریخدان، حقوقدان و استاد اقتصاد سیاسی آلمانی بود که به عنوان یکی از اثرگذارترین نظریه پردازان توسعه مدرن جهان غرب شناخته می شود. ایده هایش به طور عمیق بر نظریه اجتماعی و پژوهش اجتماعی تأثیر گذاشت. وبر با وجود اینکه در کنار آگوست کنت، کارل مارکس و امیل دورکیم به عنوان یکی از پدران جامعه شناسی شناخته می شد ولی او خود را نه جامعه شناس بلکه بیشتر تاریخ نگار می دانست.
...
[مشاهده متن کامل]

یکی از میراث های فلسفی ماکس وبر، تفکیک حوزه های ارزش، خرد و واقعیت بود. وبر باورمند بود این قلمروها جدا و پیوندناپذیرند و علم نمی تواند به ارزش ها اعتبار ببخشد و انسان در جهانی بی معنا، معنای خاص خود را می آفریند. این دیدگاه پایانی بر دیدگاه فلسفه یونانی - متافیزیکی بود که ساختار ذهن انسان را با ساختار قلمروهای طبیعی و اخلاقی مطابق می دانست. بر مبنای تفکر یونانی - متافیزیکی ( که مبانی جهان بینی ادیان مختلف را هم تشکیل داده است ) ، با روش تفکر قیاسی می توان به نتایج و دیدگاه هایی دست یافت که لزوماً بر طبیعت و اخلاق منطبق است. باید توجه کرد که این دیدگاه در عصر پسا روشنگری نیز تا حدودی حاکم بود و تصور می شد با درک و تفسیر طبیعت و تعمیم دیدگاه ها، می توان به نظریه جامع و عام و غایت گرانه در مورد ارزش ها، طبیعت و خرد دست یافت.
برخلاف امیل دورکیم، وبر به تبیین های تک علتی باور نداشت و باورمند بود هر پدیده ای می تواند دلایل متعددی داشته باشد. همچنین برخلاف دورکیم، وبر یکی از حامیان کلیدی روش شناختی ضد اثبات گرایی بود و برای مطالعه کنش اجتماعی ( بجای صرفاً تجربه گرایی ) بر شیوه تفهمی تأکید داشت. روش هایی مبتنی بر درک هدف و معنایی که افراد به کنش های خود متصل می کنند. دغدغه فکری اصلی وبر درک فرآیندهای عقلانیت، سکولارسازی و معنای متعاقب آن افسون زدایی بود. او در رساله اش استدلال کرد چنین فرآیندهایی ناشی از شیوه جدیدی از تفکر در مورد جهان است. و با پیدایش سرمایه داری و مدرنیته همراه هستند.
وبر بیشتر برای رساله دیگرش شناخته شده است که ترکیبی از جامعه شناسی اقتصادی و جامعه شناسی دین بود: تأکید بر اهمیت تأثیر ویژگی های فرهنگی نهفته در دین به عنوان ابزاری برای درک پیدایش نظام سرمایه داری ( بر خلاف ماتریالیسم تاریخی کارل مارکس ) . وبر ابتدا نظریه خود را در کتاب مهمش، اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری ( ۱۹۰۵ ) توضیح داد جایی که او ریاضت طلبی پروتستانتیسم را به عنوان یکی از مهم ترین «خویشاوندی های اختیاری» نسبت داد که منجر به پیدایش بازار محور سرمایه داری و اقتدار عقلانی - قانونی دولت - ملت در جهان غرب گردید. وبر با استدلال تقویت سرمایه داری به عنوان یک اصل اساسی پروتستانیسم، مدعی شد روح سرمایه داری در ارزش های مذهبی پروتستان ذاتی است. «اخلاق پروتستانی» اولین بخش پژوهش های گستردهٔ وبر در مورد ادیان جهانی است. همان طور که بعدها مذاهب چین و هند و همچنین یهودیت باستان را با توجه به پیامدهای اقتصادی متفاوت و شرایط قشربندی اجتماعی بررسی کرد. وبر در کتاب مهم دیگرش، سیاست به مثابه حرفه، دولت را به عنوان نهادی تعریف کرد که با موفقیت مدعی «انحصار استفاده مشروع از نیروی فیزیکی در یک قلمرو معین است». او همچنین اولین کسی بود که اقتدار سه گانه اجتماعی را به اشکال متمایز تحلیل کرد: اقتدار کاریزماتیک، اقتدار سنتی و اقتدار عقلانی - قانونی. در این دسته بندی، وبر در تحلیل بوروکراسی تأکید کرد که نهادهای دولتی مدرن به طور فزاینده ای بر پایه نوع دوم ( اقتدار عقلانی - قانونی ) استوار هستند. وبر در نظریه، روش شناسی و تاریخ اقتصادی مشارکت های متنوع دیگری داشت. تحلیل او از مدرنیته و عقلانیت به طور چشمگیری بر نظریه انتقادی مرتبط با مکتب فرانکفورت تأثیر گذاشت.

ماکس وبرماکس وبرماکس وبرماکس وبرماکس وبرماکس وبر
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/ماکس_وبر

بپرس